Akupunktur

Vi erbjuder Västerländsk medicinsk akupunktur(WMA) samt akupunktur enligt Traditionell kinesisk medicin(TCM).

Akupunktur har funnits som en terapeutisk behandlingsform i den kinesiska medicinen i flera tusen år. I TCM ser man på kroppen som ett nätverk av meridianer i vilka det strömmar livsenergi(Qi). Dessa står i förbindelse med de inre organen och har även koppling till kroppens funktioner gällande blodkärl, hormoner och nervsignaler m.m.

Utmed meridianerna finns akupunkturpunkter där man med hjälp av nålar kan reglera energiflödet så man återfår den ursprungliga harmonin.

Den Medicinska akupunkturen har utvecklats ur TCM, men använder nutida kunskap från anatomi, fysiologi och patologi såväl som principerna från evidensbaserad medicin.

En sensorisk stimulering av triggerpunkter som ökar cirkulationen och hjälper kroppen att skapa lugnande, smärtlindrande och antiinflammatoriskt hormon.

Vetenskapliga studier finns som stödjer denna behandlingsform och WMA används flitigt inom sjukvården.

De viktigaste skillnaderna mellan WMA och TCM är att WMA inte använder traditionella begrepp som Qi-flöde eller Yin/Yang-balans. TCM bygger också mer på en helhetssyn där kropp, själ och ande hör ihop och påverkar varandra.

I den Medicinska akupunkturen fokuseras det på att behandla själva problemet, medans man i den kinesiska medicinen även behandlar orsaken till att problemet uppstod.

Många sjukdomar och tillstånd kan behandlas och förebyggas.

Akupunktur är också mycket effektivt vid stresshantering.

Du kan även få hjälp vid rök- och snusavvänjning.

www.halmstadnaprapatklinik.se

För TCM